fredag 17. juli 2009

livets uante veier

Foto: Privat
Jeg har sittet her og mimret litt, bladd i blogginnlegg fra juli og august i fjor sommer. Da visste jeg  ikke hva jeg skulle gjøre da høsten kom, og heller ikke i framtiden. Jeg skrev flere innlegg her om tankene mine rundt det (blant annet dette og dette). Til slutt tok jeg en ganske impulsiv, men veldig spennende avgjørelse om å starte på journalistikkutdanning på NKF (som er en privatskole), selv om jeg var veldig usikker på hva det ville føre med seg. (Les hva jeg skrev om det her.)

Nå vet jeg ganske mye om hva resultatet av det året ble. Jeg gikk ut med strålende karakterer -to A-er og en B, og er selvsagt kjempefornøyd! I tillegg har jeg møtt noen kjempeflotte mennesker som jeg er sikker på at jeg kommer til å opprettholde kontakten med, selv om jeg slutter nå. Jeg har nemlig valgt å ikke ta det siste året. Det var også en litt vanskelig avgjørelse å ta. Men det er en dyr skole, og det siste semesteret kom jeg frem til at det var en del forhold rundt skole-, undervisning- og klassesituasjonen som gjorde at jeg ikke var villig til å bruke så mye penger som et skoleår koster (i skolepenger og studielån pluss renter) et år til. Da jeg tok den avgjørelsen visste jeg i alle fall IKKE med sikkerhet hva jeg skulle gjøre videre, selv om jeg selvsagt hadde noen tanker og ideer.

Men nå vet jeg altså det. For jeg har fått meg fast jobb som journalist i lokalavisen på Os -Os og Fusaposten. Lokalavisene er mediekrisens vinnere, og Os og Fusaposten med dem. De har ingen nettavis, noe som kanskje kan være en del av nøkkelen til suksessen. Men det betyr også at jeg ikke kan linke til saker jeg skriver. Jeg har allerede jobbet der et par uker, og trives kjempegodt! Nå har redaksjonen sommerstengt, så jeg har fri. Når jeg kommer tilbake skal jeg flytte inn på mitt nye kontor. Gleder meg! (Det er forresten en nynorskavis, så det er altså årsaken til at jeg har planer om å skrive litt nynorsk her på bloggen innimellom. Trenger å øve meg litt, siden jeg sluttet å bruke det som hovedmål på gymnaset. Har bare ikke kommet så godt igang med nynorskbloggingen enda. Men det kommer... Like it or not.)

Håper alle andre har en like god sommer som jeg har hatt så langt. For den har vært helt over all forventning!

Ingen kommentarer: