torsdag 21. februar 2008

Romantiske Kambodia!!

Ja, du leser rett. Kambodia, landet vi forbinder med saa mye forferdelig historie. Med Vietamkrig og miner, Pol Pot og massegraver og oedeleggelse av kulturskatter saa vel som mennesker med akedemisk og religioes utdanning. Og dermed ogsaa, full stopp i utviklingen sammenlignet med enkelte naboland. Men her er ogsaa grunnlag for store sterke opplevelser, og det henger en eim av romantikk i luften her.
Vi landet i Siem Riep i dag med et noe forsinket fly fra Bangkok og fikk med oss en blodroed solnedgang over de gamle tempelruinene paa veien til hotellet.
Vel fremme paa Pavillon Indochine (som dere finner paa nett om dere er nyskjerrig paa hvordan vi bor...) ble vi motatt som kongelige. Det maa nevnes at dette er et av de dyreste stedene vi kommer til aa bo paa denne turen sannsynligvis... (Og det er Erik sin Valentinesgave til HELDIGE meg, med verdens snilleste kjaereste, sammen med massage og middag som ble inntatt 14. Februar.) Vi bor ca 3 meter fra bassenget, bare adskilt av vaar lille private balkong... Her er naa "natt"og bekmoerkt, men med en diiiger fullmaane som henger gul og fin paa himmelen (paa solkrokene sine -sant Magni?) Rundt bassenget og restauranten og alle gangveiene er det palmer og andre groenne planter. Fra tempelet rett borte i veien her hoeres munkenes monotone boennesang, og overalt langs siene her inne er det tente oljelykter.
Veien utenfor er ikke asfaltert, som veldig mange veier her i Kambodia. Saa den er roedbrun og stoevete. Her er veldig veldig annerledes! Det er som aa tre inn i en film. Selv om jeg har vaert her foer saa er den en delig foelese aa vaere tilbake. Litt som aa komme hjem paa en rar maate. Fordi jeg har saa gode minner herfra sikkert.
Naa er det gaatt seks aar siden sist. Den gang var det juli og lavsesong her i regionen, samt at det var bare knappe aaret etter 11. September, da turismen var paa lavgir over hele verden. Ingen turte jo aa fly den gangen, tilfelle flyet ble sprengt ;) Den gang hadde Kambodia ganske nylig aapnet grensene sine for turister, og med den nedgangen som var for turistindustrien verden over saa var det lave besoekstall for Siem Riep og Angkor Wat. Likevel syns vi her var horder av mennesker den gangen. Naa vet jeg at utviklingen her har eksplodert, og at det bygges og bygges og bygges nye hoteller og resorter over en lav sko. Saa jeg har staalsatt meg for ikke aa faa opplevelsen denne gangen oedelagt av at her er blitt saa forandret og at her er saa mye folk. Vi skal nyte disse dagene til vi er saa lei av stein og ruiner at vi er ved og spy... ;)

Beklager at vi har vaert saann paa etterskudd med bilder i det siste, vi har shoppet til vi droppet, det er grunnen. Har hatt noen intense dager i Bkk, og vaert drita slitne paa kveldene, bare saa vidt vi har orket massage.... LOVER bilder og mer info om Bkk senere. Men kan fortelle at jeg har funnet en thaimann som jeg har tenkt aa ta med hjem i lommen, han gav meg den beste massagen jeg noen sinne har faatt!! Mine saare shopping og Chinatown muskler ble saa uendelig lykkelige da han strakk og trykket vekk all smerte og slit fra dem paa en helt fantastisk maate nesten uten at det gjorde vondt i det hele tatt... Saa Nonk vet det ikke, men han maa nok flytte hjem til Nattlandsveien og gi meg og Erik massage hver dag! ;)
Har ellers sendt hjem 4 kilo shoppingresultat i posten ;)
Og mere kommer det nok til aa bli.

OBS OBS THAI TELEFON NR VAARE VIRKER IKKE I KAMBODIA> INNTIL VIDERE< style="font-size:130%;color:#ff0000;">GRATULERER MED DAGEN MAGNI!!!!!!! (I morgen, den 22. Februar)
Og Grattis til fetter Oeyvind som fyller 29 for foerste og siste gang i dag!
Og grattis med overstaatt til kusine Hilde som fylte den 18de....

Men naa maa jeg gaa og treffe Erik for en romantisk fullmaanemiddag her i Kambodia. Han hilser selvsagt ogsaa.

(Munkesangen har naa gaatt over til aa blandes med mer tradisjonell asiatisk plingplong og nydelig asiatisk kvinnestemme... Litt saann de gjerne spiller paa kinarestauranter hjemme for aa skape stemning. Lovely! We love it!)

Ingen kommentarer: