onsdag 12. november 2008

Paralysert

Noen lurer kanskje på hvor bloggingen min har blitt av de siste dagene? Jeg har lest så mange gode blogger i det siste at jeg er litt paralysert. Det er sant. Jeg har fått litt skriveangst.

Dessuten er jeg ikke helt tipptopp. Har gjort dagene mine altfor travle en stund, og får svi nå. ME er ganske slemt sånn. Har du for mye morro får du fort svi for det... Så det har blitt noen sofadager. Kroppen verker, jeg er tom for energi og hjernen føles som om den er pakket inn i ti lag bobleplast. Langt der inne murrer en jevn hodepine som er akkurat sterk nok til at det er slitsomt, men ikke så ille at man føler man tylle i seg smertestillende. Håper veldig at jeg er bedre i morgen. Jeg blir rastløs av dette. Problemet med de fleste ME-pasienter er at de ser helt friske ut. Det er jo egentlig en bra ting selvsagt. Men det blir vanskelig for utenforstående å forstå at men er dårlig og trenger hvile og restitusjon. Det er ikke rart, for som oftest har jeg problemer med å forstå at jeg trenger det selv. Kryss i taket for at jeg har tatt meg to sykedager! 

I mellomtiden har jeg bloggsurfet, og som sagt har jeg vært innom mange utrolig bra blogger! Det er så mange som skriver utrolig godt! Jeg har glemt å ta vare på link til alle sammen. Dette er noen av dem: 

Ellers har studielånet kommet! Ja, det er helt sant... Det vil si. Brevet jeg ventet på kom til skolen. Faktisk hadde det lagt der nesten en uke da jeg fikk det. Snakk om å være uheldig i alle ledd. Når det endelig kom til skolen, så rotet de det bort noen dager. Selv om jeg spurte etter det hver eneste dag... Men nå ha jeg fått det! Og hva inneholdt det? Jo, en lapp jeg skulle signere på og sende i retur til lånekassen for at de skulle sette pengene inn på konto til meg. Hjelp, jeg blir helt matt av ineffektiviteten i de statlige etatene. Noen burde redde dem fra seg selv!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hei, og velkommen tilbake til skriveverden.... takk for hyggelige hilsner på bloggen min :o). Og så bra at det ser ut til å ordne seg for deg også (lånekassen).... Dette er et knotete system.. Ønsker deg god bedring og masse energi. M

Anonym sa...

Takk for hyggelig omtale og link! Det er tøft å ha ME og se helt frisk ut, jeg får jo stadig høre det samme (gjerne sagt slik at det høres ut som jeg ikke kan være så syk som jeg påstår når jeg virker så frisk). Litt slitsomt å forholde seg til, egentlig. ;)

Å være student med denne sykdommen er ikke helt enkelt bestandig. Jeg visste ikke hva som feilte meg da jeg studerte for noen år siden, kanskje greit? Håper du får til studiene til tross for at det offentlige ofte roter og lager til ekstraarbeid. Stå på! :D

Anonym sa...

Hei! Tusen takk for koselig kommentar og link! Artig å oppdage nye blogger!

Jeg kjenner meg også veldig igjen i det du skriver om å ha ME og å få høre om at man ser helt frisk ut... det kan være så sårt til tider. Som om man ikke hadde nok å bekymre seg over! Av og til har jeg tenkt at jeg skal alltids klare å mobilisere nok styrke til å takle sykdommen, men jeg vet ikke om jeg klarer å takle omverdenens reaksjoner og manglende forståelse...

Men nå er jeg så heldig at jeg har blitt veldig mye bedre i det siste. Håper det ordner seg for deg også og at du får oppleve at det går fremover snart!! :-)

Åsa sa...

Takk for fine ord alle tre!

Heldigvis for meg så det det veldig opp og ned, og jeg har mange flere lange gode perioder nå enn for noen år siden. Likevel så har jeg desverre vært mye dårligere enn jeg har vært klar over. Hele prosessen med å finne ut at det er ME man har tar så lang tid. Og jeg har vært så utolmodig og hatt så lyst å være frisk, at jeg bare bstemte meg for å være frisk, og stå på og obbe masse. Altfor masse. Nå har jeg endelig lært meg å ta litt hensyn. Det hjelper masse. Forhåpentligvis blir jeg mye raskere helt helt frisk igjen da. Og det er nok mye bedre for meg å være student enn å ha en veldig fysisk tung jobb med uendelig mye overtidsarbeid og høyt stressnivå.
Jeg er kjempepositiv nå. Jeg tror jeg er på helt rett vei :)

God bedring til dere også :)