lørdag 22. november 2008

Really poisonous!

Men før jeg går må jeg vise dere dette fine bildet jeg fant på Desire to Inspire. (Som så mange ganger før...) Inspirasjon til huset vi skal bygge! Tometehandelen er nært forestående. Så etter jul en gang kan vi kanskje begynne å tenke mer seriøst på tegning og denslags.
Bildet er fra et hus i New Zealand. Der har jeg aldri vært. Drømmer om å komme dit en gang. Men folk som har vært der sier der kan minne litt om Norge helt i sør. Med fjorder, fjell, breer og snø. De har heller ingen skumle giftige dyr. I 1998 var jeg tre måneder i Sørlige Afrika. Etter en rundreise i Namibia, Botswana og Zimbabwe havnet jeg på et lite surfested i Sør Afrika. Nærmere bestemt Mossel Bay. Jeg var der fordi jeg hadde fått det for meg at jeg skulle hoppe alt som var å hoppe av bungy der nede. Jeg hadde allerede hoppet i Victoria Falls, og Bloukrans bridge. Like i nærheten ligger tre broer med en masse bungyhopping. Heldigvis havnet jeg på et gjestehus med en fantastisk vert. Han var opprinnelig engelsk, og hadde vært i militæret på Voss. Dessuten elsket han å hoppe bungy. Så han kjørte meg ens ærend til Gourits bridge for å hoppe. I Mossel Bay traff jeg også tre nervøse gutter fra New Zealand. Han ene var kokk, og utrolig dyktig til å hakke små hvitløkfedd i bitte bitte små biter. Jeg ble helt fascinert husker jeg. Siden jeg var jente, og var der alene, bestemte de seg for at de skulle passe på meg mens jeg var der. Dermed fulgte de meg over alt der jeg trengte å gå. Til banken foreksempel. Skikkelig snille gutter altså. Behandlet meg som en lillesøster. På en av disse rusleturene fortalte de om hvor redd de var for slanger og krypdyr. De var veldig fornøyd med hjemlandet, for der har de altså ingen giftige dyr. I sterk motsetning til nabolandet Australia. "Hva med Norge, har dere noen giftige dyr der?" spurte de meg. "No, not really. But we do have one; it's a poisonous worm!" Sa jeg... Ha ha ha. Guttene holdt på å le seg ihjel. Jeg rødmet som en gal. En giftig larve liksom!

Ingen kommentarer: