onsdag 19. november 2008

Svar på tiltale

Fikk nettop svar på mailen jeg sendte lånekassen. Svaret lyder slik:
Hei!
Lånekassen tar dine synspunkter til etterettning.
Vennlig hilsen
NN
Fint. Men hva betyr det egentlig?
Min mail var SINT. Dette er helt aldeles avvepnende. For de som måtte være nyskjerrig skrev jeg omtrent dette:
Jeg er virkelig rystet over ineffektiviteten og tregheten i det statlige lånesystemet.
Skolen jeg søkte på glemte desverre å svare meg at jeg hadde fått plass. Dermed fikk jeg ikke søkt om studielån før 4. september. I dag skriver vi 13. november, og jeg har fremdeles ikke fått penger på konto.

Jeg går på en privat skole, og skal betale skolepenger. I løpet av denne perioden har jeg selvsagt mottat purrebrev på de pengene. I tillegg hadde jeg ikke penger tl å kjøpe bøker. Det vil si at jeg har gått på skolen nesten et helt semester allerede uten å kunne komme igang med lesing. Ganske mange har eksamen allerede ved juletider. Tak og pris for at det ikke gjelder meg!
Jeg har heller ikke hatt penger til å kjøpe meg busskort.
Ti år etter at jeg sist var student, og med massiv innføring av data i mellomtiden, trodde jeg det å søke lån i lånekassen skulle være en kjapp og enkel affere. Men neida. Det har tatt mye lengre tid enn det gjorde for ti år siden. Den gangen endte låneprosessen med at jeg mottok et brev på skolen som jeg kunne gå rett i banken med og få penger på konto straks. Jeg var derfor veldig glad da jeg fikk brev på skolen ENDELIG på mandag. Men ikke fullt så lykkelig da det viste seg å bare inneholde et papir jeg skulle underskrive og sende inn igjen til lånekassen. Ingen penger på konto.
Vel jeg var kjapp i vendingen, og postet det samme dag i håp om at jeg da kunne ha penger på konto innen et par dager. Men nei. Da jeg ringte dere i dag og fikk beskjed om at det tar EN HEL UKE fra dere mottar gjeldsbrevet mitt og til jeg kan forvente å ha penger på konto så må jeg si jeg ble mer enn lang i masken. Jeg ble forbanna.

Hva er galt i systemet deres? Noe må det være.

Nå er jeg i den heldige situasjonen at jeg har en samboer som har inntekt, slik at jeg i alle fall har hatt mat i huset, og en som har kunnet legge ut for husleie. Hvis ikke vet jeg ikke hvordan jeg skulle klart meg disse månedene. Jeg tenker på alle de unge studentene som er alene, og som for første gang har flyttet hjemmefra og skal klare seg selv. Ikke alle har en familie de kan be om hjep heller.
Det er ubegripelig at det i vår dataverden skal være nødvendig at denne prosessen tar så ubeskrivelig lang tid. Jeg er sjokkert over det fakta at jeg kan gå i en bank og låne flere millioner til hus foreksempel, og det tar bare noen dager før pengene er der. Men å låne et lite beløp til utdanning er en prosess som ligner det Kafkaske univers.

Nå gjentar jeg meg selv men jeg finner ikke ord; jeg er sjokkert!!
Hilsen ÅN
Ps: Nå sier jeg meg ferdig med denne saken. Skal ikke skrive et ord mer om lånekassen her på bloggen!

2 kommentarer:

Anonym sa...

OMFG! Jeg tror du bør fortsette kampen. Her kommer du og er fly forbanna, og gir dem det de fortjener, og så svarer de: "Greit. Snakkes"

Du burde sende flere beskjeder til dem. Som "Er det noe i veien med dere!? Hørte (les: leste) dere ikke hva jeg sa!? Jeg er forbanna. Etc. "

Jeg er forresten sint på dine vegne. (Jeg fikk penger én (kanskje to) uker etter jeg sendte brevet. HIHI.)

Åsa sa...

He he, ja, nei nå tenker jeg å gi meg... Var vel mest at jeg hadde behov for å få det ut. Men nå har jeg jo fått pengene. Så alt er ok for min del. Men jeg syns det er ille at noen studenter må vente nesten helt itl jul før de får pengene sine!