søndag 20. juli 2008

Tabbemiddagen



I går tabbet jeg meg ut i butikken. Trodde jeg var så genial da jeg fant en firepakning koteletter til under 40 spenn. Lite visste jeg at sommerkoteletter er røkt. Ja så snever er min kunnskap om temaet norske sommerkoteletter. Jeg er ikke spesielt glad i røkt kjøtt og mistet totalt piffen da jeg ikke ante hvordan det skulle forberedes. Det var da jeg ringte mor. Det evigvarende supertriskset; Er du fortvilet? Ring mor! Så etter en liten pepptalk kombinert med en kjapp nettsurf om temaet sommerkoteletter bestemte jeg meg for at dette kunne jeg klare.
Stekte dem kjapt på pannen, bare hadde en god desj nykvernet pepper på.
Slengte de i en ildfast form i ovnen som jeg hadde satt på grill og 200 grader. Oppi formen gikk litt vårløk, sukkererter, noen cherrytomater og en del hele hvitløksfedd. Stekte 25 minutter. De siste 15 av dem fikk aspargesen være med i selskapet.
Vi hadde potetsalat som måtte brukes opp. Dermed ble det middag: Voila. Selv av røkte billige sommerkoteletter! De ble supersaftige, og det var kjempegodt. Nam nam. Og halelujah for en lettvint middag! Særlig siden vi i heimen her har innarbeidet det koselige ritualet med å lage middag sammen. Det er utrolig hvor fort ting går når man slipper unna med å gjøre halvparten av tingene. Da jeg hadde stekt kjøttet var grønnsakene ferdigkuttet. Thank you lord! (Eller Erik da...)
Jepp! Dessert? Jordbær åff kårs. As usual.

Ingen kommentarer: