mandag 5. januar 2009

Dagens morsomste narkis (og ærligste)

Ill. photo: From the movie Requiem for a Dream
Dagens søteste opplevde jeg da jeg skulle ut for å kjøpe ny mobil tidligere. Jeg hadde parkert bilen og skulle inn på kjøpesenteret. Da kommer en sliten narkoman mot meg med en papirkopp i hånden.
- Spurte eg deg isted, spør han meg.
- Nei, du har ikke spurt meg om noe enda. Hva var det du lurte på, spør jeg.
- Har du litt småpenger til meg? Eg trenger det. Eg kan ikkje våkne uten penger. Eg sier det som det er. Eg tålte hverken Metadon eller Subutex, og no har de ikkje nåkke ant å tilby meg. Eg må ha det, og det e'kje vitsi å lyge. 
- He he he, jeg bare lo...
- Det er bedre å være ærlig. Det vanskeligste er når eg faktisk trenger penger til bussen, for det får eg ikkje. Nei, det er best å være ærlig, og litt morsom og sjarmerende, legger han til avslutningsvis.
Jeg gav han noen slanter, og fortsatte å le godt lenge etterpå. Om ikke annet så hadde han i det minste fortjent pengene for å gi meg en god latter, og få meg i så godt humør!
En liten digresjon: Hvis du aldri har sett Requiem for a Dream, så har du gått glipp av en av tidenes beste filmer. Løp og kjøp! Se den!!

2 kommentarer:

Ragna sa...

Requiem for a dream er en fantastisk fascinerende, sterk og trist film. Det er nok en av mine absolutte favoritter. Jeg så først Requiem for a dream og like etterpå så jeg Traffic. Jeg skjønte rett og slett ingenting av hvorfor Traffic liksom skulle være en så god film, jeg var lamslått av Requiem for a dream. Med tanke på at Traffic vant 4 Oscars så synes jeg det sier litt...

Åsa sa...

Det er sant det du sier. Jeg ble heller ikke særlig slått ut av "Traffic", og forstod ikke hele "raven" rundt den".
Samtidig er de to filmene så vidt forskjellige at de er vel ikke helt sammenlignbare, selv om begge handler om dop.
Requiem for a dream var nominert til en Oscar. Det er jo ganske bra å bli nominert også. Når det er sagt så vektlegger jeg aldri hvor mange oscar en film har fått når jeg skal se den. Oscar er ikke noe kvalitetstempel i mine øyne. Har en film derimot fått mange priser andre steder fra, foreksempel Sundance, Toronto eller Golden Globe, så er det kvalitetstempel over det. Tror filmen vant noe sånt som ca 20 andre priser. Det er jo virkelig flott! :)