søndag 4. januar 2009

Jeg ønsker meg fred


Jeg har hatt en fantastisk deilig jul og nesten en hel uke på fjellet for å feire nyttår. Vi har hatt overflod av god mat og varme. Jeg har vært omgitt av venner og familie, og virkelig nytt livet.
Samtidig bombes Gaza. Tallene på sårede og døde barn og voksne sivile stiger hver dag. Kontrastene til livet mitt er store. Det er fortvilende at ikke verden kan gjøre mer for å få en ende på lidelsene. Jeg blir nesten litt kvalm av å leve i en slik overflod når jeg hører hvordan andre lever i frykt, sult og håpløshet hver eneste time av døgnet.

I dag har en sms tikket inn på telefonen min utallige ganger. Hver gang den samme meldingen. Jeg er sikker på at mange av dere andre har fått den også.

«Takk for all støtte. De bombet det sentrale grønnsakmarkedet i Gaza by for to timer siden. 80 skadde, 20 drept, alt kom hit til Shifa-sykehuset. Hades! Vi vasser i død, blod og amputater. Masse barn. Gravid kvinne. Jeg har aldri opplevd noe så fryktelig. Nå hører vi tanks. Fortell videre, send videre, rop det videre. Alt! GJØR NOE! GJØR MER! Vi lever i historieboken nå, alle! Mads G, 3.1.09 13:50, Gaza, Palestina»

Det er en kjedemelding fra den norske legen Mads Fredrik Gilbert. Foruten å være lege er Gilbert også solidaritetsarbeider og politiker i partiet Rødt. Han har vært aktiv i solidaritetsarbeidet med palestinerne siden 1970-tallet og har tallrike perioder bak seg som lege i Palestina og Libanon. Les mer om kjedemeldingen her.

Jeg skulle ønske jeg kunne gjøre noe for å hjelpe, men føler meg ganske maktesløs. Nå blir det en bloggpause. Jeg orker ikke skrive meningsløst vas de neste dagene.

Boikott Israel, fritt Palestina!

3 kommentarer:

gullfisk sa...

Det va den meldingen du fekk av meg?
fint innlegg, eg har slitt med å bestemma meg om eg sko blogga om konflikten nå eller ikkje. foreløpig har eg ikkje gjort det for eg føle at eg komme te å skriva tidenes minst balanserte innlegg ever. Eg e pro-Palestina så det holde å har lite godt å sei om motparten.

Åsa sa...

Fikk den av deg også ja. Har fått ganske mange av den i dag... Grusomt det som skjer der nå. Man blir sint og fortvilet!

Anonym sa...

Ja, grusomt at mennesker kan finne på slikt... har faktisk ikke fått den smsén, så fint du blogget den.. Den får oss uansett til å tenke, og det er nok med på å legge press på de som faktisk kan gjøre noe. Ønsker deg en fredfull mandag selvom du føler deg sint og fortvilet og maktesløs...