søndag 31. mai 2009

om hytter og sånt

Dagbladet kårer Noges viktigste moderne hytter. Selv om dette dreier seg om hytter, og ikke hus, så er der massevis av inspirasjon for oss som skal bygge hus ved sjøen. På en tomt som bare ber om naturhage, store vinduer og moderne arkitektur.

(Nei, ikke hvitt funkishus med flatt tak som alle andre skal ha nå. Det er en motegreie. Den bølgen har kjedet meg lenge allerede. Jeg spår at den vil gå over snart. Sammen med åpen kjøkkenløsning. Folk kommer til å sette opp igjen veggen mellom stuen og kjøkkenet. Den de reiv fordi alle andre gjorde det. -Åh, så fint med sånne store åpne rom liksom. Men åh, så dritt når alt i hele stuen er dekket av steikefett. Deretter vil de trygle forsikringselskapet om støtte til nytt skrått tak på det fuktskada huset sitt. Jeg tråkker kanskje på noen tær nå. Men jeg er så DRIT lei av Ikea-funkisen, som jeg kaller den formen for billigfunkis, som har vært så populær de siste årene. (Og som ikke skal forveksles med EKTE funkis) Det hører til de absolutte unntakene at noen har åpnet en kafè eller et utested de siste årene uten at de har kjørt den minimalistiske og upersonlige Ikea-funkisstilen. BOOORING! Jo, så kom barokken og slo til for fullt. De som nå skulle åpne nytt fancypancy utested eller kafè eller noe, de ble innovative og kreisi, og lesset på med krystallysekroner og barokkmønstrete tapeter. Yes, jeg har vært lei det også en stund nå. Men nå kjenner jeg at dette innlegget har begveget seg langt bort fra utgangspunktet. Som var Dagbladet sin hyttekonkurranse. Så jeg gir meg nå.)

Ingen kommentarer: