fredag 10. oktober 2008

Hjelp til selvhjelp

Hjelp, jeg trenger hjelp! Nå som jeg driver og studerer journalistikk, prøver å stappe hjernen full av kunnskap og late som jeg er smart, så er det et problem som dukker opp til stadighet. Jeg har alltid visst at jeg ikke har noen spesialkunnskaper og at jeg dessuten har total mangel på allmennkunnskaper. Tidligere har det bare vært et problem når jeg har spilt TP. Da er det et greit triks å foreslå å spille lag og henge seg på en eller annen luring. Men nå dere. Nå forventes det at jeg skal kunne grammatikken, huske forskjellen på presens og preteritum og vite hva preposisjoner er. I tillegg til å vite at det er 19 fylker i Norge og denslags! Det er jo 22 år siden jeg gikk på barneskolen, og hjernen lekker som en sil. Dette blir litt vel store forventninger å stille et lite enkelt menneske som meg. Men kanskje noen kunne tatt et lynkurs i grunnskoleutdanningen med meg? Et helgekurs hadde passet. Anyone?

For dere som ikke kjenner meg så må jeg nesten nevne at dette innlegget er veldig satt på spissen, jeg er ikke helt fullstendig blåst mellom ørene. Jeg vet ett og annet om både det ene og det andre skal du se. Men noen ganger kan man bli litt overrasket over hvor mye man har lært en gang som plutselig bare er blitt helt borte! Så litt oppfrsikning har man godt av iblant.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hehe. Kjenner meg litt igjen. Nå hadde jeg riktignok bare 2 år fri fra skole før jeg satt meg på skolebenken igjen. Men det jeg har funnet mest effektivt er rett og slett å lese og å løse kryssord. Som journalist er det lett å komme inn i en fast måte å skrive på; de samme ordene, de samme feilene, osv...leser du vil du hele tiden få ny innput på hvordan en sak kan løses eller skrives. Løser du kryssord lærer du deg fine synonymer. Ellers kan jeg anbefale å skrive ned ord du skriver feil i en liten bok. Slik at du lettere kan huske til neste gang :) Ja, en ting til. Lær deg reglene på ennå-enda og lenger-lengre.....dette er typiske småproblemer :)

Jeg er uansett helt sikker på at du har et felt der du har mer kunnskap en folk flest. Har du kanskje en favoritt artist? Film? TV-serie? Forfatter?

:)

Åsa sa...

Det var nok ikke helt bokstavlig ment det innlegget ;) Var satt på spissen kan man si.
Det er klart jeg kan en hel masse etter mange mange år i arbeidslivet. Men noen ganger blir man forskrekket over hvor mye kunnskap som er blitt borte også. Sånn basiskunnskap som man en gang i tiden var skikkelig god på!
Så det skal nok gå bra tenker jeg.

Men takk for gode råd, de skal jeg notere meg og benytte meg av. Håper du får en fin helg!!
:)

Anonym sa...

Jeg stiller gjerne opp og hjelper med språket. Grammatikken og det der. Et lynkurs eller kontinuerlig telefonsupport om du vil ;) Hvis det var seriøst da...? Jeg vet hvordan det er med de der grammatiske termene, men måtte jo lære meg det jeg da. Du skal forresten ikke være lei deg du. De fleste elevene i videregående skole vet ikke hva preposisjoner, konjunksjoner, preteritum og perfektum er, ei heller refleksive verb, adverb, subjekt og objekt...jeg kunne nevne i fleng....de vet det bare ikke...har i grunnen aldri lært det. Så det gjelder nok ikke bare deg ;)Det der med geografien på den annen side, det får du finne noen andre som kan hjelpe med. Jeg er helt ute og kjøre!

Anonym sa...

Men her er en link til en fin side for hjelp til regelrett pugging av geografi. Den er faktisk helt genial!
http://www.gruble.net/geografi/

Anonym sa...

Og en siste kommentar: Ingvild Telle sine råd er veldig gode. Det er så viktig at journalistene skriver rett. Det er nok av sånne spåknerder som meg som irriterer seg grønn over at det er så vanvittig mange feil i avisene. Og i tillegg til de reglene hun nevner så pass på at du kan orddelingsregler!!! I disse retteprogram- og smstider lærer ikke folk seg de reglene, til stor irritasjon for noen av oss ;)

Åsa sa...

Takk kjære Magni! Ja, jeg har allerede notert ned Ingvild sine råd, de kommer nok veldig til nytte!

Og så syns jeg absolutt at du skal holde litt gramatikkurs med meg. Du burde jo kunne det som er språklærer og alt. Evt så få jeg ta et kurs hos din mann ;) Når han kan lære opp analfabeter så burde han vel kunne lære meg ett og annet.

Takk takk takk til både Ingvild og Magni for at dere engasjerer dere og bryr dere om at jeg skal bli flinkere! Det er en fantastisk følelse av luksus åfå få lov å gå på skolen og lære noe nytt hele tiden. At der er lærere som øser ut av kunnskapen sin for at JEG og de andre skal få fylle hodene våre med ny lærdom. Jeg elsker det!