torsdag 30. oktober 2008

Ikke drit i vannet vårt!

For fire år siden drakk jeg noe vann jeg aldri burde fått i meg. Kjedelige greier. Jeg har reist jorden rundt og drukket vann fra springen. I løpet av en tre måneders rundreise i Afrika i 1998 var det kun i den lille Namibiske landsbyen Rundu, helt på grensen til Angola, at jeg ikke fyllte flasken opp med vann fra kranen. Der drakk ikke en gang de innfødte vannet fikk vi nemlig beskjed om. Selv om vi svømte over en krokodillebefengt elv og gikk helt ulovlig i land i et av verdens mest minebelagte land (Angola) så kom jeg hjem like hel, og uten en eneste tropesykdom.
Det var derimot vannet hjemme i Bergen som seks år senere skulle slå meg fullstendig ut. Nå er det gått fire år siden jeg gikk en hel høst med magetrøbbel. Fremdeles er jeg ikke helt frisk. I dag var jeg atter en gang hos nevrologen på Haukeland. Der fikk jeg nyheter som var litt sjokkerende. Litt gode. Og litt dårlige. Alt på en gang. Han har gitt meg diagnosen 50 % ME, noe som er ganske mye mer enn 20 % som han sa til meg sist jeg var der. Det var dårlige nyheter. Jeg har ikke tid til det. Den gode nyheten var han var hoppende glad, for han hadde fått brev fra departementet i dag. De får penger til et helt års forskning. Han ville ha meg med i gruppen av pasienter som skal forskes på. Det er flott! Da får jeg oppfølging. Endelig. Etter fire år. Jammen meg på tide! De sjokkerende nyhetene var at undersøkelser viser at så mye som 50 % av de som fikk påvist Giardiaparasitten i magen fremdeles sliter med trøtthetsproblemer/energisvikt. FEMTI PROSENT! Det er mange det! Likevel har ikke Bergen Kommune gitt en krone til forskningen... De kunne godt ha tatt litt ansvar for at de lot folk drite i drikkevannet slik at byens befolkning ble syke!!
Jeg har ikke tid til å være syk. Jeg går 100 % på skole i tillegg til at jeg jobber ved siden av for å få hjulene til å gå rundt økonomisk. Jeg har ikke lyst å gå glipp av noe. Skolen er alt for spennende! Så det får bare være. Prøver å ta litt hensyn til meg selv innimellom. Men ellers har jeg ingen planer om å legge meg ned hverken å dø eller å synes synd på meg selv. Livet skjer bare en gang. Jeg har ikke tid til å utsette det.
Nå er det snart helg. Ha en god en!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Så kjipt med økningen da, men så bra med forskningsgruppen.. håper det gir deg noe. Glemte forrsten å takke deg for tipset om den benken fra Jysk for en tid tilbake. Forrige uke var den på salg til 500 kr så da slo jeg til... ble veldig fin i gangen vår. GOD HELG!!! Vi skal til fjells.

Åsa sa...

Så bra! Det var jo utroolig billig! Ja, det var litt kjipt, for det betyr mest av alt at jeg er altfor lite flink å ta hensyn til meg selv, og at jeg er nødt til å bli det nå. Jeg tror hele tiden at jeg er friskere enn jeg er. Håper dere koser dere på fjellet i helgen!!