mandag 15. juni 2009

favoritter på lerretet

Betty Blue - den klasiske filmplakaten

"Camille, I´d like to see you in the moonlight, 
with your head trown back and your body on fire."
- When night is falling -

Etter en samtale jeg hadde i dag ble jeg inspirert til å lage en liste over noen filmer som har rørt ved meg opp gjennom årene. Alle disse filmene har av en eller annen grunn brent seg fast i hukommelsen min. De kommer i helt tilfeldig rekkefølge, og det er helt sikkert noen jeg har glemt som absolutt burde vært med på en liste av viktige filmer i mitt liv. Men i dag var det disse jeg kom til å tenke på:

Betty Blue, 37 1/2 grad om morgenen - fransk KLASSIKER om kjærligheten med stor K, 1986

The tango lesson - om kjærlighet og tango, storslåtte scener, nydelige bilder og herlig musikk, 1997

When night is falling - canadisk kjærlighetsfilm med elementer av nysirkus og hanggliding, visuelt vakre scener og nydelig musikk, 1995

Lost in translation - Scarlet Johanson og Bill Murray i Tokyo, 2003

La Tropical -dokumentarfilm om en dansehall på Cuba, 2002

Clerks - lavbudsjetts svart/hvitt kultfilm, 1994

La double vie de Veronique - Krzysztof Kieslowski, 1991

Il postino - nydelig Italiensk film, 1994

Historien om den gråtende kamel - Oscar-belønnet dokumentarfilm om et kamelføll som blir avvist av sin mor, Tyskland/Mongolia, 2003

La marche de l'empereur/Pingvinenes marsj - fransk dokumentarfilm om pingviner med NYDELIG MUSIKK, 2005

101 Reykjavik - Islandsk, 2000

Once were warriors - New Zealandsk film om Maori-folket, 1994

Priscilla, Queen of the desert - Australsk film om tre dragqueens som reiser gjennom outbacken i en gammel buss, på vei for å opptre med Abba-showet sitt. Rent bortsett fra at jeg hater Abba så er dette en must-see klassiker, 1994

2 kommentarer:

Magni sa...

Fantastiske filmer alle som en ;)

Åsa sa...

Absolutt :)