fredag 2. mai 2008

Frem kamerater, revolusjonen er i dag!




Jeg er medlem av Underskog som er et internett nettverk for folk som driver med kultur eller er kulturinteresserte. Det er et helt strålende bra nettverk for å finne ut hva som skjer fortiden der man bor. Og kulturbegrepet må sies å være ganske vidt tolket. Her er foreksempel et lite utdrag av den laaange listen over hva som skjer i Oslo i dag 2. Mai:

16:00 Ekebergmarkedet!Ekeberg Camping
Skrothandlere fra hele sørnorge møter opp. Hele ekeberg camping full. Ca havparten veternabilrelatert, og halvparten andre ting. Fredag kveld er det uoffisiellt, og tilløp til

17:00 karma-yoga yogis choice
En gratis klasse for deg som føler du har gjort noe godt for andre i løpet av uka. Ellers er det mulig å gi en donasjon, foreslått beløp er 50 kroner. Denne gangen går


18:00 OSLO TATTOO CONVENTIONRadisson SAS Scandinavia Hotell
40 tatoverere fra hele verden tar turen for å delta på messen.

18:30 Pretty in PinkCinemateket
USA 1986

19:00 BandfestivalAmatøren, Sogn
Tradisjonen tro blir det bandfestival på Amatøren denne våren også. Her kan du se morgendagens superstjerner… eller i hvert fall en haug med ny talent for bare 30 kroner!

Som dere ser kan det dreie seg om alt mellom yoga og skrotahndlermarked til konserter eller tatoveringsfestivaler. Det meste mellom himmel og jord.

Nå også Revolusjon.

Klokken 12.30 i dag er det nemlig meldt om et arrangement som heter Revolusjon. Og det skal skje på Overalt.

Det er en lang tekst som følger med arrangementet, og den er verdt å lese. Jeg fikk i alle fall startet dagen med et godt smil om munnen.

Jeg tenkte å gjengi enkelte sitater fra teksten. Men jeg anbefaler selvsagt at du leser det selv her.

Okei her begynner vi:

"...noe som fører til en stor forskjell i levestandard. De fleste av oss blir rett og slett lurt trill rundt."

"...fordi de ikke får de medisinene de trenger, eller som ofrer for brutale kriger om knappe ressurser. Ganske ubehagelig å tenke på, ikke sant?"

"Dette nye, mer rettferdige systemet har vi foreløpig valgt å kalle sosialismen. Høres ikke det ganske kult ut?"

Favorittsitatet mitt:
"Revolusjonen, som er tittelen på evenementet, er ganske vanskelig å få til, og det må nok skje på dugnad. Det er her du kommer inn. Vi håper du vil stille opp og hjelpe oss med en del ting som vi mangler."

Og så denne:

"...ta med ditt eget håndvåpen og ammunisjon til minst tre dager. Eksplosiver er også fint. Husk å ta med klær som passer til været!"

Ha ha, husk å ta med klær som passer til været!!

Og videre:

"...ta gjerne med gitaren – mat og drikke, amfetamin, rep, presenninger, undulater, brevduer, gafferteip, binders, kondomer, sigaretter, sjokolade osv."

Bare den der gitarspillingen (sikkert rundt bålet) gjør jo dette til et serdeles fristende arrangement....

"De som har militær ledererfaring, helst innenfor gerilja, bør møte opp ett par uker i forveien. Vi har mye å planlegge."

Det er overraskende mange med geriljaerfaring der ute i det ganske land vil jeg tro.

"Vi ser for oss at sikkerhetsforanstaltninger rundt kongefamilien nok vil utgjøre en større hindring, men dette må vi bare handskes med etter hvert som problemene oppstår. Vi kan kanskje lure dem ut med et glass Champagne og litt pinnemat."

He he, lure de ut på et glass Champis! Strålende. Denne oppgaven vil jeg gjerne være med på.

Og her er det alle pedagoger som jeg kjenner kommer inn i bildet:

"Vi må nok forberede oss på at en del mennesker blir ganske skuffet over å bli fratatt privilegiene sine, og at disse vil søke å motarbeide oss lenge etter revolusjonen har funnet sted. Dette kan vi dessverre ikke tolerere. Her er det viktig at dere med pedagogisk utdanning og/eller undervisningserfaring trår til med kursing og omskolering."

"...det er mulig prosjektet må fremskyndes ørlittegranne p.g.a. de katastrofale følgene kapitalismen har for verdenssituasjonen og havnivået og sånn."

Hi hi, krig og fred, og religion og politikk og sånn....

Revolusjonen er faktisk helt gratis å delta på, og jeg har som tidligere nevnt litt lite penger fortiden. Så jeg har selvsagt meldt meg på evenementet. Tenkte at jeg kunne bidra med mine fallskjerm ferdigheter. Hva med å lande på taket av slottet med en flaske champis under armen foreksempel...?

Det eneste jeg syns at er litt dumt kanskje det er hvis forlk foreksempel skal gå glipp av Pretty in Pink bare fordi at man skal ha revolusjonen akkurat i dag når den skulle vises på Cinemateket...

Ha ha ha! Nå har jeg i alle fall fått åpnet latterslusene i dag. Så takk til "kommiteen" bak Revolusjons arrangementet som har tatt seg bryen med å skrive denne lange og vittige beskrivelsen spekket med ironiske innfall!

Så nå skal jeg ta på meg palestinaskjerfet og begi meg ut i solen for å hoppe fallskjerm med et digert glis rundt munnen og drømme om omveltninger og bedre tider! Heisann hoppsann!

Ingen kommentarer: