fredag 2. mai 2008

Nesten ikke grønne fingre, men likevel...



Noen av oss går bare og venter på at 17 mai skal nærme seg litt mer så vi kan plante på balkongen. Jeg også, selv om kanskje jeg ikke egentlig har helt råd til det sånn med en gang i år. Har naturlig nok sparekniven på strupen nå etter at kontoen har blitt kraftig redusert etter 3 måneders ferie. Men jeg håper jeg har råd til noen få planter i alle fall så det blir litt sommerlig i altankassene mine.
Jeg har en rosebusk i potte som ser ut til å ha overlevd fra i fjor sommer, så jeg er spent p åom det kommer knopper og blomster på den i år. I så fall har jeg jo i alle fall en plante!

Men jeg håper virkelig jeg har råd til litt. Det er så koselig å sitte der ute i solen og grave nedi jorden og plante noen små planter og håpe de blir store og fine. Og det er koselig å stelle de. Og det er hakket koseligere å spise på den bittelille balkongen vår når den er pyntet med noen sommerblomster.

Alle snakker om at det er så vanskelig å få til sånne balkongblomsetr. Men jeg kjøpte meg noen selvvanningskasser på salg en høst når sesongen var over. Da var de halv pris og det kunne jeg tåle.
De fungerer sånn at overskuddsvann renner ut, eller blir liggende i en slisse i bunnen av kassen slik at plantene ikke råtner av overvanning. (Det kan jo lett bli et problem i Bergen.)

Så jeg pleier stort sett ikke gjøre annet enn å plante dem mens jeg er våryr og ivrig. Senere gjelder det å passe på å vanne en gang i blandt og å plukke av døde blomsterhoder og ellers så lar jeg plantene leve så lenge de lever, og det pleier stort sett være nesten til slutten av sommeren.

Her er en link til en side med mange gode tips for årets plantesession.

Jeg har fått det for meg at jeg kunne tenkt meg og hatt gule og turkise blomster i år, men jeg kan ikke helt huske om jeg har sett noen helt mørk turkise balkongplanter jeg. Noen som har? Så det spørs om ikke det må bli gult og orange. Det blir sikkert fint det også.

Ingen kommentarer: