torsdag 19. juni 2008

I bring to you: Anniken Binz





Ikke alle modeller er mest opptatt av å digge krig og fred og sånt... En venninne av meg; Anniken Binz er så langt fra det klassiske bildet av dumme blonde modeller som man kommer. Det er ikke fordi hun er brunette, og tilhenger av fred det er hun...

I ung alder bar det ut i verden til det "glamorøse" livet som mange ungjenter drømmer om å leve med forsider, anerkjente designere, kjendiser og hotte fotografer. Sikkert også mye annet spennende(?) som modellivet bringer med seg, og hva vet jeg om hva det egentlig dreier seg om...! Men Anniken, som blant annet vant årets ansikt i 1994, syns tydeligvis ikke dette var spennende nok for henne, for hun brøt med karrieren for å kunne reise og berike seg med større opplevelser.

Den fantastisk koselige jenten er smart som søren, snakker en haug med språk, har en mastergrad, hun er tøff, sterk og en sprek yogafrik. Hun er dessuten en aktiv fallskjerm- og basehopper. Utfordrende turer og ekspedisjoner står tydeligvs høyt i fokus. Da hun jobbet som hjelpearbeider i de jorskjelvrammede områdene i Pakistan klarte hun å utnytte det meste av fritiden til å skaffe seg unike minner som hun delte med venner og bekjente her hjemme på berget på lange mail som alltid var spennende og morsom lesning.
Om en hel natt i et telt som ble bombader med suicidale mus foreksempel. Joggeturer i tradisjonell klesdrakt for kvinner, og så denne europeiske jenten som kom ned dit med en basehopper-utstyr, noe pakistanerene aldri hadde sett menn drive med en gang. Så fikk hun dem til å kjøre den vaklevorne taubanen ut til midten av kløften før hun hoppet, trakk skjerm og landet i bunnen av dalen. En dame som kom ned dit og utførte sånne villmannstunts...! De må ha vært i sjokk hele hurven. Men de har nok opplevd å respektere denne kvinnen på en annen måte enn de var vant til også vil jeg tro. (Det var visst bare menn som såg på, for damene var vel hjemme tenker jeg.)

I løpet av et år opplever hun mer enn veldig mange mennesker gjør et helt liv. Damen er sponset av Berghaus og på den måten har hun de siste årene kommet hun seg rundt i verden og får med seg de mest unike og spesielle ekspedisjoner og turer.

For min del er det spennende nok å kjenne henne, og å få se bilder og høre historiene...

For å ta del i noen av opplevelsene du også kan du sjekke bloggen hennes her.

Forresten; Hvis du leser dette Anniken så håper jeg det er okei at jeg reklamerer litt for deg. Det er jo bare fordi du er en sånn bra dame!

1 kommentar:

Anonym sa...

Kjære søte Åsa:-) Nå ble jeg skikkelig smigret:-) du skrover jo så fint om meg at jeg nesten ikke kjenner igjen megselv...he he, tusen takk:-) og en stor klem til deg:-)