tirsdag 10. juni 2008

Motedamene fra Nesttun




Farmor i prat med en av modellene



Alle modellene er samlet etter visningen (går jeg utfra)

Som 17åring var farmoren min den heldige som fikk den utlyste stillingen i en hattebutikk i Bergen sentrum; etter å ha stått i en lang jobbsøker-kø som strakk seg langs et helt kvartal. Etter fire års læretid var hun ferdig utdannet modist, som betyr at man kan modellere og sy hatter.

Noen år senere startet hun sin egen butikk der hun både solgte egne kreasjoner og hatter, vesker og annet tilbehør som skjerf og smykker som hun kjøpte inn fra andre. Butikken kalte hun Jofrid Nord Modes. Alle hattebutikker den gangen hadde innehaverens navn først og "modes" tilslutt. Det henviste til faget deres og at de tilørte modist- eller altså hattebransjen. Det henviste også til at de drev i motefaget.

Her er noen flere bilder jeg fant i helgen da jeg rotet rundt i gamle bilder hjemme hos mor og far. De er fra en motevisning som Farmor arrangerte i et lokale på Nesttun travpark sammen med en dame som drev en kjole og klesbutikk ved siden av henne i Nesttun sentrum. Bildene må være fra en gang mellom 1955 og tidlig 1960-tall tror jeg. Kan ikke nøyaktig tidfeste desverre.

Snakk om fine damer!

2 kommentarer:

fru Aadalen sa...

Åh!
Så morsomt at farmora di var modist:)
Hvordan har du fått til å legge inn den fine banneren din?

Åsa sa...

Bildet redigerte jeg i Zoom Browser som er det eneste potoprogrammet jeg har på min PC hvor jeg kan legge inn tekst på bildet.
Når bildet var ferdig tekstet og klippet og det som skulle til gikk jeg til UTFORMING av blogg, og rediger OVERSKRIFT. Der er det mulig å legge inn bilde. :)
Jeg ble ikke helt fornøyd. Ville at bildet skulle fylle hele banneren, men fikk det ikke til selv etter mange forsøk. Men dette var tross alt bare første gang jeg lekte med denne muligheten. Det blir sikkert bedre neste gang ;)