mandag 30. juni 2008

LES DEN!

Ferietid er for en del synonymt med tid til å lese flere bøker enn ellers. Men hvilke bøker er verdt å laste kofferten med?
Her er min liste over fem bøker jeg ikke klarte legge fra meg, og som jeg ikke glemmer så lett.

Water for elephants -Sara Gruen
Finnes som engelsk pocket, kommer på norsk til høsten.
Denne leste jeg i Thailand i vinter. Jeg kunne ikke legge den fra meg! Nydelig historie som blander spenning, romantikk og historisk informasjon om livet på omreisende sirkus på 1930-tallet.
Min desiderte favorittbok noensinne!
Les den!!!!!

Smuglere -Arthur Omre

Leste denne på gymnaset.

Arthur Omre's mafiaroman bygger på selvopplevde historier fra sprit-forbudstiden i Norge 1919-26. Fantastisk spennende historie tettpakket med spenning. Maler et levende bilde av hvordan tiden opplevdes for en som levde et liv i dekadanse med mye penger mellom hendene, men på kant med loven.

Var i alle år min favorittbok nummer en til den nylig ble slått på målstreken av Water for elephants.

Les den!!!!

Saman er ein mindre aleine -Anna Gavalda
I fjor sommer trengte jeg en ny bok da den jeg holdt på med nærmet seg slutten. Denne fikk jeg anbefalt i bokhandelen i Fredrikstad. Jeg ønsket meg en tjukk bok som kunne vare en stund. Den er tjukk. Men den varte ikke lenge. Jeg slukte den!

En herlig historie om fire helt absurde personligheter hvis veier møtes i en leilighet i Paris. En bok om kjærlighet, kokkekunst, livet og relasjoner. Handlingen er lagt til Paris og får deg til å drømme om en diger herskapsleilighet i den franske hovedstaden.

Du trenger ikke grue deg for å lese en bok på nynorsk dersom du ikke er vant til det. Et par setninger ut i boken er målformen glemt og du er revet med av historien isteden!

Ja, det er den som også er blitt film med Audrey Taotou i hovedrollen.

Les den!!!

Sangen om den røde rubin -Agnar Mykle
Var i thailand for 8 år siden, og boken jeg holdt på med nærmet seg slutten. Jeg gikk innom en bruktbokbutikk og ville gjerne finne en norsk bok hvis det var mulig. Jeg hadde da bare snakket engelsk i 2 måneder, så det var godt å lese norsk og koble av i hodet. Slik ble det ikke. Den enste boken jeg fant under "Scandinavian" som jeg hadde hørt om og kunne tenke meg å lese var Sangen om den røde rubin. På svensk! Så der satt jeg da, i en hengekøye, på en Thailandsk strand og leste en bok med handling fra Bergen, skrevet av en norsk forfatter, og oversatt til Svensk.

Men jeg elsket den! En klassiker du bare ikke må unnlate å lese. Tanken på at den en gang i tiden ble forbudt etter en rettsak på grunnlag av brudd på utuktsparagrafen i Norsk lov er fjern når man leser den. Grunnen til at boken er så god er ikke fordi den er dampende erotisk (for det er den ikke akkurat vår tid tatt i betraktning) men derimot fordi Agnar Mykle er strålende god i sine skildringer av små hverdagslige episoder. Helt i særklasse!

Les den!!

Bienes hemmelige liv -Sue Monk Kidd

Denne boken var det min søster som anbefalte meg i fjor sommer. Bokhandelen var utsolgt for den da jeg var der, og jeg endte opp med Saman er ein mindre aleine isteden. Senere på året kom jeg over den på en av mine mange vandringer gjennom en bokhandel. (Jeg elsker bøker. Særlig pocketbøker med pene forsider. De ser ut som snop, og jeg har en uvane med å kjøpe bøker på coveret, ikke på hvorvidt jeg har hørt noe bra om den eller ikke.) Denne boken har en fristende forside OG den var blitt meg anbefalt, dermed ble den vinterlektyre for meg.

Sukkersøt historie som aldri blir kjedelig. Handlingen ligger til Sørstatene i 1964, året for de første raseurolighetene i USA. Lily rømmer fra sin brutale far sammen med den fargede hushjelpen. Det er en kjærlighets historie. En bok om å finne seg selv og behovet for å være elsket. Det er også en bok om bier. Om honning. Om rasefordommer. Og om opprør. En varm historie som er perfekt lesning på sløve sommerdager!

Les den!

2 kommentarer:

Hege sa...

Jeg leste også Anna Gavalda i fjor sommer. Og jeg som ikke liker nynorsk engang - elsket boken. Og den hadde blitt helt feil på bokmål! Fantastisk stemning, og jeg likte filmen godt også. Med min favoritt Audrey Tautou! :))

Åsa sa...

Jeg har enda ikke sett filmen, men det skal jeg absolutt få gjort snart!! :) Og jeg er enig i at boken gjør seg nok best på nynorsk...